Spiermassa opbouwen met eiwitten
★★★★★ 9,2 (799 reviews)
Gratis zending v.a. €30
100% NL & ISO-gecertificeerd
Staffelkorting op alle producten

De actieve fitnesser wil vaak graag zo snel mogelijk meer spiermassa krijgen en aankomen in gewicht. Door goed actief te trainen en door dagelijks gezond (eiwitrijk) te eten is effectieve spieropbouw mogelijk. (Sport)voedingssupplementen kunnen je hierbij een steuntje in de rug geven en helpen het beoogde doel sneller en makkelijker te bereiken.

Spieropbouw en de behoefte aan eiwitten

Eiwitten (ook wel proteïne genoemd) zijn belangrijk voor de spieropbouw: ze worden afgebroken tot aminozuren. En aminozuren dienen voor het fabriceren van o.a. spierweefsel en zorgen voor enzymen die nodig zijn voor de stofwisseling. Dit proces heet anabolisme. Wanneer je fitness oefeningen doet, ontstaan er scheurtjes in de spiervezels en het bindweefsel. De eiwitten die je eet, zorgen voor het herstel van de scheurtjes en verstevigen de spiervezels. De aminozuren worden opgebouwd tot nieuwe spierproteïnen: actine en myosine. Deze spierproteïnen zijn belangrijk voor de spieropbouw.

Om spieren op te bouwen is het dus noodzakelijk dat je maximaal proteïnen binnen krijgt zodat je lichaam voldoende heeft voor een actieve spieropbouw. Je moet dus een positieve nitrogeenbalans hebben. Een gebrek aan eiwit zorgt dus voor minder winst aan kracht, spieromvang en –massa en kan zelfs leiden tot spierafbraak, ondanks een harde training. Spieropbouw is niet alleen afhankelijk van de consumptie van proteïnen, maar ook van de training en de genetische aanleg voor spiergroei. 

Hoeveelheid eiwitten voor optimale spieropbouw

In het algemeen wordt aanbevolen om tussen de 1,4 en 1,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag te binnen te krijgen voor mensen die spieren willen ontwikkelen. Mensen die geen fitness programma volgen, hebben een behoefte van 0,75 gram per kilo lichaamsgewicht per dag. Het grootste deel van de dagelijkse behoefte aan eiwit moet komen uit je voedsel. Dierlijke bronnen zoals vis, melkproducten, kip, kalkoen, rundvlees en eieren hebben een hogere biologische waarde dan plantaardige bronnen zoals bonen, linzen, granen, tofu, noten en quorn. Het belangrijkste is om de behoefte aan proteïnen te voldoen door zo gevarieerd mogelijk te eten. De combinatie van plantaardige en dierlijke bronnen zorgt voor een goede combinatie van aminozuren, vezels, vitaminen en mineralen en koolhydraten. 

Supplementen voor spieropbouw

Als je besluit om eiwitsupplementen te gaan gebruiken  zijn er een aantal dingen waar je om moet letten. Er zijn twee soorten; maaltijdvervangers en eiwitsupplementen. Eiwitsupplementen hoeven alleen aangemaakt te worden met water of melk. Deze supplementen bevatten dezelfde stoffen die je in voeding terugvindt, verwacht dus geen wonderenmiddel. Maaltijdvervangers zijn, zoals de naam al zegt, vervangers voor maaltijden. Naast eiwitten bevatten ze mineralen, vitaminen, koolhydraten en andere ingrediënten. Ze zijn geschikt om als maaltijd te dienen na de training.  Kies dus de variant die het beste bij jou past om zo effectief mogelijk de spieropbouw te stimuleren.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

0

TOP