Aankomen in gewicht

Aankomen in gewicht

Aankomen in gewicht

Toenemen in gewicht is niet voor iedereen even makkelijk. Sommige personen kunnen eten wat ze willen maar komen niet aan in gewicht. Deze personen hebben een zeer snelle voedselverbranding en verbranden zeer veel calorieën. Om toch in gewicht te kunnen aannemen dien je meer calorieën in te nemen dan het lichaam kan verbranden. Daar kan een product met veel calorieën bij helpen.

Producten met veel calorieën zijn het meest bekend onder de naam ‘Weight Gainer’. De samenstelling is veelal gelijk: veel koolhydraten (in een mix) en een klein deel eiwitten. Soms zijn er nog vitaminen en mineralen aan toegevoegd. Toch zit er onderling nog vaak een verschil in de verhouding koolhydraten en eiwitten en de kwaliteit van de grondstoffen.

 

Alle 2 resultaten

Sorteer op:
1200 gram
Waardering 5.00 uit 5
(10)
22,90
3000 gram
Waardering 5.00 uit 5
(51)
34,90

Hoe kan je aankomen in gewicht?
Door het meerdere malen nemen van een vergrote maaltijd krijgt het lichaam meer energie binnen dan het kan verbruiken. Het lichaam gaat dan van nature de extra voeding omzetten in extra gewicht, hierdoor word je zwaarder.

Wanneer innemen en welke dosering?
Er zijn verschillende ideeën over de combinatie van ‘wanneer innemen’ en ‘de dosering’. Ieder idee heeft zo zijn voordeel en het is belangrijk om te weten dat het per persoon verschillend is wat het beste effect heeft. Hieronder zijn meerdere mogelijkheden weergegeven met elk zijn eigen voordelen:

Inname tussen de maaltijden door
Door het innemen van een extra voeding tussen de maaltijden door krijgt het lichaam extra voeding binnen. Door de extra eetmomenten zal je minder slechte voeding eten (waar je lichaam slecht op kan reageren). Belangrijk is om een schema op te stellen en minimaal 3 tot 4 shakes per dag te nemen.

Neem per dosering ongeveer 40 tot 50 gram weight gainer poeder in en mix dit met melk. Inname van een grotere shake mag wel maar het is geadviseerd hiermee na twee weken te starten. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat er nog voldoende trek is om de dagelijkse hoofdmaaltijden te nemen, deze zijn namelijk erg belangrijk voor het lichaam

Na de maaltijd innemen
Het na de dagelijkse maaltijd innemen van een shake zorgt ervoor dat de maaltijd groter is. Het lichaam krijgt een dubbele voeding binnen waardoor het snel zal overgaan tot het opslaan van overtollige energie in extra gewicht. Probeer tussen de maaltijden door niet te snoepen en zo min mogelijk extra eetmomenten te hebben op de dag. Dit helpt het lichaam meer op te slaan op die momenten dat je wel eet.

Neem per dosering ongeveer 40 tot 50 gram weight gainer poeder in en mix dit met melk. Inname van een grotere shake wordt niet aangeraden, eet dan liever meer van je dagelijkse maaltijd. Probeer je dagelijkse maaltijd niet te minderen, anders is de shake meer een vervanger voor de dagelijkse voeding en dat is niet effectief.

Extra
Inname van een shake een half uur voor het slapen gaan. Dit werkt bij sommige personen zeer goed (je krijgt een extra voeding binnen die het lichaam niet nodig heeft voor energie want je gaat slapen, deze wordt opgeslagen in extra gewicht). Bij andere personen werkt het minder effectief want die kunnen niet slapen van de extra energie uit de voeding. Als je langer wakker blijft zal het lichaam meer energie nodig hebben en dus effectiever blijven verbranden.

Erg belangrijk is het consequent innemen van de shakes. Probeer zo min mogelijk shakes over te slaan om optimaal in gewicht toe te nemen. Dit vergt soms erg veel doorzettingsvermogen en aanpassingen in het dagelijkse leven. Maar het zo af en toe nemen van een extra shake zal niet effectief werken.

Waarin verschillen de producten?
De samenstelling van de weight gainers is vaak hetzelfde: koolhydraten en eiwitten. De verhouding kan echter erg verschillen en zo ook de gebruikte koolhydraten en eiwitten.

Voor de verhouding adviseren wij om een 70/30 (70% koolhydraten, 30% eiwitten) aan te houden, deze is terug te vinden bij de betere weight gainers.

Voor de koolhydraten is het beter om een mix te hebben van meervoudige- en enkelvoudige koolhydraten en niet alleen enkelvoudige. Dit omdat enkelvouding snel worden opgenomen en het lichaam dan enkel een piek krijgt in de suikerinname. Dit helpt wel om de trek te vergroten, zeker op een lege maag, maar helpt je niet direct om aan te komen in gewicht. Door een mix van koolhydraten te nemen krijgt het lichaam zowel snelle als langszamekoolhydraten binnen.

Voor de eiwitten geldt hetzelfde. De betere eiwitten om aan te komen worden minder snel opgenomen door het lichaam en de dosering is ongeveer 1/3 van het aandeel aan koolhydraten.

Verder zitten er verschillen in de smaak, romigheid en structuur van de shake. Het is persoonlijk wat je lekker zal vinden. De aanbevolen doseringen op de verpakking verschillen sterk. Dit kan te maken hebben met lokale wetgevingen en/of verschillen van interpretatie van de dagelijkse voeding en/of met de marketing achter het product. Dit laatste is belangrijk om toe te lichten. Er zijn fabrikanten (vooral uit Amerika) die de calorieën en energiewaarde bijvoorbeeld per 140 gram opgeven (dagdosering) i.p.v. per dosering. Hierdoor lijkt het alsof het product een veel hogere energiewaarde heeft, als dit echter eerlijk vergeleken wordt per 100 gram zal je zien dat dit niet het geval is.

0

TOP